blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy

Komentáře

ke článku: Fenomén doby - reakce
ze dne 14.06.2010, autor článku: Dr. Miloš Josef Kameník

Komentář ze dne: 16.06.2010 01:45:11
Autor: saskia (@)
Titulek:
Dobrý den,
dovolím si také několik poznámek. Tato otázka není vůbec jednoduchá a proto oceňuji reakci pana Kameníka v tom, že otevřel diskusi na téma, které bylo doposud velmi jednoduše a jednostranně nahlíženo. Jak jinak porozumět "fenoménu" než ho zevrubně, skrze nejrůznější měřítka prozkoumat? Nelze paušálně násilí ve filmu a televizi považovat za špatné a kazící mládež, protože jak jeskyní malby, tak biblická témata nejsou vždy malebná a spirituální. Často se v nich objevují motivy násilí, jde jen o to, jak si ho ten, kdo si je prohlíží vyloží. A jsme u jádra věci. I filmy plné násilí mohou mít myšlenku, jde o to být jí přístupni. Napadá mě spojistost s takzvanou coolness dramatikou, která nešetří sprostými slovy, zabíjením, sexem. Přesto se dostala na nejvýznamější světové scény. Protože autoři, ketří ji píší se takto k něčemu vyjadřují nebo sama jejich díla něco vypovídají o době dnešní ale i té minulé. Divák zvyklý na Moliéra a neochotný hlouběji se zamyslet je však zavrhne jako povrchní a prvoplánové. Zkrátka otázka vlivu viděného na uskutečněné je natolik komplikovaná (věděcké výzkumy jsou nejrůznějších protichůdných názorů), že bych se jí vůbec vzhledem k tématu, které je zde předloženo, nezabývala (klučičí hry na zabíjení a střílení jsou přirozené, pro vývoj důležité v jakékoliv době, jen se mění hračky). Místo toho je třeba reflektovat díla samotná, popř. to, co tedy skutečně ve své podstatě vypovídají. Svět kolem nás není idyla a není to kvůli filmům a počítačovým hrám.
Další věcí je otázka osvojení si a postupného vytvoření si filmového jazyka. Tímto reaguji na pana Chovance. Podle mého inspirace "akčními filmy" (akční ve smyslu, že se stále něco děje, jsou dynamické) vede k rozmanitějšímu využívání filmové řeči než jednoduché etudy ze života. Takových filmů na soutěžích vidíme také mnoho. Roztmívačka, budík, člověk v posteli, budík zvoní, on ho zaklapne, vstane, vykoná nutnou hygienu, jde ven, potká holku, dlouho si povídají a pak jdou domů, zatmívačka. Už vůbec v tomto ohledu nemluvím o amatérských dokumentech, které postrádají jakoukoliv invenci.
V neposlední řadě bych chtěla upozornit na pro mě snad až pobuřující dělení filmařů na "hodnější" a "horší"...to už skutečně zavání schematismem.
Zkrátka, je třeba se zabývat podobnými tématy zevrubně v širším interdisciplinárním kontextu, zvlášť, když už má někdo potřebu je nazvývat "fenomény". Snažme se analyzovat a pochopit a na základě toho se poté rozhodnout, jestli soudit či ne..

PS: Otázka vztahu nového trendu ke starému je věčná. Vezměme si ve své době odsuzované impreionisty atd atd. Za pár let se to, co nám přišlo nepřípustné, normalizuje a příjde nová vlna, která se vůči tomu vymezí. Proto bych se o amatérský film nebála. Nebála bych se, že ustrne v jednom tématu a v jedné formě. Je to vývoj a je to tak správně...



Pro komentování je nutné přihlášení


Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank