
Amatérský film, homevideo, neprofesionální film, nezávislý film, nekomerční film. Označují tyto termíny totéž nebo každý označuje přece jen něco jiného? Je zřejmé, že organizátoři soutěží a přehlídek, včetně Českých vizí, si nejsou tak úplně jistí. Aktuálně se objevila informace o HAFu, kde se píše, že „...prezentuje amatérské, nezávislé, neprofesionální filmy a slouží k podpoře amatérské filmové tvorby…“ a vzápětí „...je vyhrazena pro hrané i animované neprofesionální filmy…“ Podobně i České vize uvádějí v propozicích: „Celostátní přehlídka filmové tvorby České vize zastřešuje a rozvíjí dění v oborech filmové a audiovizuální výchovy, studentského, nezávislého a amatérského filmu. Usiluje o podporu neprofesionálního filmu ve všech jeho oblastech“.
Je tedy nezávislý film filmem neprofesionálním? Ve světě to tak není. Nezávislému filmaři těžko můžete říct, že je neprofesionál nebo dokonce amatér. A také, proč bychom měli zbytečná synonyma? Nezávislý film je film, vzniklý mimo hlavní produkční centra, jako je Hollywood v USA nebo u nás televizní společnosti či velké produkce. Kde je hranice, kdy už jde o nezávislý film a dostatečně malou produkci nechci řešit. Jen tvrdím, že nezávislý film není film neprofesionální ani amatérský.
Za totáče jsme tvořili amatérské filmy a neměli jsme pocit, že nás ten termín nějak dehonestuje. Amatér je z francouzštiny milovník – tedy člověk, který dělá věc z lásky k té věci. Přitom to nemusí být diletant. Připouštím, že ale vznikla potřeba se nějak odlišit od těch, kteří si koupí kameru a občas natočí dovolenou nebo své ratolesti a dál záznam nijak nezpracovávají, což je také amatérské filmování. Dnes, kdy se natáčí v rodinách jen video (kamerou nebo mobilem), nikoli na filmovou surovinu, je přiléhavý termín homevideo. Domnívám se, že „neprofesionální film“ je jen snaha o eufemismus „amatérského filmu“ a že to znamená totéž.
Termín „nekomerční film“ používá mezinárodní UNICA a na rozdíl od pohledu na tvůrce se nezajímá, kdo film vytvořil, ale zda byl natočen se záměrem finančního profitu, například ve vysílání nebo v distribuci. Doufám, že je tam důležitý ten prvotní záměr, protože jinak by mohl podmínku splnit kdejaký profesionální propadák:-)
O termínech se dá dlouze diskutovat a je těžké jejich hranice přesně vymezit. Na jednom se snad shodneme: Nemám nic proti tomu, aby pořadatelé prezentovali nezávislé filmy, nemohou však jedním dechem dodávat, že jde o filmy neprofesionální. Pokud se mnou nesouhlasíte, vnášíte do terminologie cochcismus (říkám si, co chci) a natolik rozbředáváte termíny, že se za chvíli nedomluvíme.
Josef Strubl
prezident Českého výbor UNICA - Celostátního svazu neprofesionálního filmu ČR, z.s.