blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy

Komentáře

ke článku: O nezávislosti
ze dne 22.12.2018, autor článku: Ing. Emil Pražan

Komentář ze dne: 09.01.2019 09:45:08
Autor: Impuls HK (video@impulshk.cz)
Titulek: Nebojme se nezávislého filmu
Musíme poděkovat panu Pražanovi, který je nositelem „živé paměti“ oboru do dnešních dnů. Jako jeden z mála umí dát věci do souvislostí a uceleně je zdokumentoval v několika vydaných knihách i v sérii úvah na Filmdatu. A nebojí se smysluplně konfrontovat. Jak chvályhodné.

Je fajn se dočíst, že už po revoluci padla témata jako filmová nezávislost a tvůrci si uvědomovali, co zrušení socialistického výrobního filmového monopolu znamená.

Nasnadě je kategorizace obou proudů, kterou už ostatně v praxi aplikujeme.

Bylo by nefér chtít změny po filmařích, kteří si za dob vlády jedné strany na něco zvykli a našli si v tom zalíbení. Za tehdejší situaci nenesou zodpovědnost a museli se celému systému přizpůsobit. A dělali to skvěle, našli v amatérském proudu ostrov svobody a jejich snímky ještě najdou postupného docenění.

Stejně tak je nefér, chtít po mladých lidech, kteří dnes mohou točit a zveřejňovat snímky úplně v jiných podmínkách a onu dobu nezažili, aby zapadli do zajetých kolejích amatérského filmu, které se desítky let vyjeli specifickým způsobem.

Proto dávají smysl oba proudy, ten amatérský (neprofesionální) a ten nezávislý (poloprofesionální), doplněn logicky souměřitelným filmem studentským. Jestli názvosloví přetrvá, nebo se zvolí jiné, na problematice nic nemění. Zůstává to podstatné, aby se nemíchali filmaři se zkušenostmi, vyspělou technikou a ochotou do filmu investovat peníze, s těmi co začínají nebo tvorbu dělají bez větších ambicí či pro čirou radost.

Této problematice se zabýváme ne portále Unitedfilm, kde sbíráme postřehy a zkušenosti z celého světa a navrhujeme adekvátní řešení. Doufejme, že se v budoucnu dočkáme inovací v oboru a dojde k vetší popularizaci nekomerčního filmového proudu, který desítku let zpátky ukazuje, že umí být v mnoha případech lepší než ten komerční a plně profesionální film.

Lásku, ochotu udělat něco navíc nebo zarputilost k filmové tvorbě si totiž koupit nelze a všichni vidíme, jak dnes vypadá odevzdaná práce jen za honorář, bez vlastního vkladu. Proto ideály nezávislého filmu, vymanit se tradičním výrobním strukturám a mít celý film pod kontrolou dávají stále velký smysl. A věřte, že zajímavý film nepotřebuje nutně miliónové rozpočty.

Malým příkladem může být progresivní herní průmysl, kde nikdo nezávislé vývojové týmy nezpochybňuje a celá nezávislá herní odnož je zajímavou alternativou k velkým komerčním hrám.

Proč tomu stále není u filmu?

Ptám se obligátně řečnicky na závěr, přestože už po svých zkušenostech znám neradostnou odpověď.


Pro komentování je nutné přihlášení


Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank