blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy

Bzuk film 2017

Názory
BZUK film - LogoPo loňském vzpomínkovém ročníku se opět sešly soutěžní snímky ve slušnějším počtu. Nutno konstatovat, že v letošním případě, až na jeden dva snímky, se stala kamera i střih spíše jen popisným pomocníkem, než aby nám zprostředkovala emoce či umělecký zážitek. I tak však zaslouží modeláři – filmaři pochvalu za to, že se pokouší o filmovou tvorbu a zpestřují tak svou hmatatelnou sbírku i o audio vizuální vzpomínku.

Nejlepší film:

Sběratel

Zkušený dokumentarista Miroslav Šolc objevil poklad, hradeckého sběratele, restaurátora a výrobce parních strojů Jana Tomka. Ten od začátku až do konce filmu diváka přitáhne svou čistokrevnou vášní a přátelským jazykem. A autor dokázal, z velkého množství věcí a nasbíraného materiálu, dosledovat jeho expozici ze světa paromilců, aniž by divák ztratil o film zájem. A to je věc, kterou vám dopředu nikdo nezaručí a tady vyšla. I přesto, že protagonista téměř po celý film mluví a střihač nás nenechá oddechnut, nějakým pokojnými pasážemi, kde se mohla zaskvět pouze krása kovu nebo zvukového ruchu. Film sice rezignoval na expresivnější pojetí kamery, práci se světlem, promyšlenější kompozicí, ale svou upřímností a tichým nerušeným pozorováním umělecký počitek vynahrazuje.

Čestné úznání

Nábřeží paromilů 2017
Čistě a vkusně provedená reportáž, která se může stát vzorem pro ostatní modeláře, jak v základní podobě žánr natočit, i co se proporcí týče. Pochvalu zaslouží promyšlená práce s hudební linkou, která hraje jen v úvodní sekvenci, aby ustoupila zajímavé a malebné ruchové složce, stejně tak velmi pěkně komponovaný otvírací a závěrečný záběr. Pěkný celek na moment rozčeří jen rozhovor s majitelem mini pivovaru, který jako kuriozita má sice svou hodnotu, ale v konečném součtu celek spíše zbytečně roztříští. V opačném případě měla být zařazeny i další výpovědi stavitelů strojů. K silnějšímu dojmu a větší pestrosti chybí jen lepší práce s filmovým jazykem, tudíž s paletou velikostí záběrů, hlavně úzkého rázu (detail, polodetail), s jejich návaznostmi, které dokáží vytvořit požadované emoce. Po hříchu jich tato akce nabídla dost a dost.

Další snímky – stručné hodnocení:

Podlet 7 mostů ze Slovenska zaujal svou nápaditou parafrází, ale sklouzne ke zdlouhavé dokumentaci, kde chybí filmařská invence jak diváka zajímavě podletem modelu v 7 případech provést. Lifestyle mladého tvůrce už na začátku signalizuje, že šlo o zábavu. Tvůrce se možná bavil, divák už méně. Přesto se dá najít až v chaotickém tanci létajícího drona místy experimentální půvab zasněžených vrcholků a pokud si autor leccos uvědomí, jeho další film může být už slušným požitkem. Snímek Lodě 2014 je pouhým záznamem, který na plátno bez střihačských nůžek nepatří. Přitom záběry i zajímavost modelů by tam byla. Nejspíš nedostatek času či nemožnost zpracování záměr zmařila. Škoda. Maďarsko 2017 je opět cenným svědectvím o úspěchu našich modelářů z dílny Bzuk filmu, ale bez ambicí aspirovat na kvalitnější filmařské pojetí. Přesto si tvůrce zaslouží pochvalu, platí to i za nesoutěžní snímek Nespěchej, a to zejména za svou zarputilost, díky které je kronika modelářského sportu historicky platnější.

Obecnější doporučení pro autory:


Je nutno důrazně říci, že sportovní kamery mají sloužit k doplnění a k vyzdvižení určitých pasáží filmu a ne obráceně, k samoúčelnému vzniku filmu na základě záběrů z outdoorových kamer. Pokud už k tomu má dojít, je potřeba k tomu přizpůsobit látku, například pohled očima modelu apod. Pokud se tak nestane, pasuje se dílo do role jednoho z miliónu, protože stejný nápad měl i ten druhý, který si kameru zakoupil.
U hudby platí, že slouží jako berlička. Jinak unylé záběry hudba dokáže vyburcovat k větší působivosti, ale na druhé straně dokáže záměr svým nadužitím důkladně zničit. To samé platí i o rozmanité kombinaci žánrů hudby v jednom filmu. Jako málo funkční se jeví výběr ze známé popové hudby, daleko účinnější je volba instrumentální hudby, které je i dostatek k bezplatnému užití na internetu (freemusicarchive.org).
  • nepoužívat kamerové drony na záběry postav, polocelků zejména kvůli jejich distorzi objektivů
  • vyvarovat se použití prolínaček a požívat čisté střihy
  • zvýšit kvalitu adjustace filmů, úvodních a závěrečných titulků, nepodléhat efektním laciným možnostem střihových programů
  • není vhodné ve velké míře ve filmu zobrazovat fotografie a nájezdy na statické snímky
  • dramaturgicky přemýšlet nad výstavbou filmů (struktuře a příběhu), aby zaujali i širší okruh diváků
  • zejména u delších a obsahově širších dokumentů nutná příprava formou scénáře (na něm si autor uvědomí případné chyby, proporce a vyjasní potenciál látky)
  • více hledat průsečíky a vazby světu modelářů a jejich lidských konstruktérů
  • být přísnější při střihu a hledět na přiměřenou stopáž (vyhnout se opakování, zbytečných popisů a technických detailů – ne však na úkor zajímavostí)
  • používat kvalitní stativy s fluidní hlavou při záběrech na dlouhé ohnisko (letouny ve výšce, lodě v dálce apod.)
  • investovat do kvalitních směrových externích mikrofonů, které se připevní ke kameře nebo pro výpovědi klopových mikrofonů na oděv

Hlasování diváků:

1. místo: Sběratel - autor Miroslav Šolc , Police nad Metují
2. místo: Kryštof - autor Pavel Šulc, Náchod
3. místo: The FPV lifestyle - Matúš Knap, Piešťany

Hodnocení odborného poradce O. Krejcara ze střediska Impuls HK

Vítěz: Sběratel - Miroslav Šolc, Police nad Metují
Čestné uznání: Paromilové 2017 - Kanga TV
| Autor: Ondřej Krejcar | Vydáno dne 17. 10. 2017 | 5264 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank