Je potěšující vidět zájemce o modelářství zpracovávat poutavé reportáže a dokumenty z jejich důvěrně známého a pro lajky fascinujícího prostředí. Slouží nejen k předání důležitých informací mezi fajnšmekry, ale přibližuje i poutavě odvětví nezasvěceným. A tento hlavní cíl se opět podařil a ze soutěžní kolekce vyzařoval. Mezi letošní kolekcí Bzuk filmu totiž nalezneme poctivé reportáže a dokumenty, které nevynechají jakoukoliv zajímavou výpověď či záběr.
Z filmařského hlediska se nejvýrazněji jevily v kolekci snímky:
Skoro jaro
Atmosférická předjarní krajina zajímavým poetickým pohledem z výšky. Důmyslně využívá nové technologie kamerového pohybu k představení malebného přírodního útvaru. Místy se autorovi vydařili vrtulníkové jízdy s kamerou vysoce profesionálně a exkluzivně (například přelet nad korunou statné lípy). Reportážní útvar s podmanivou hudbou působí jako příjemná pohlednice z ptačí perspektivy a zároveň jako jakási upoutávka na jistě důmyslnější a ucelenější filmové útvary, které velice schopný filmař, doufejme, chystá.
Velká a malá
Dokument o vyvážené stopáži o páru letounů, zejména pak o tom menším, vyčníval kvalitně vedenou kamerou, invenčním technickým způsobem střihu a neopomíjel režijní vedení. Autor vynechal opisný komentář a nahradil ho autentickými výpovědi konstruktéra. Jako zajímavý nápad se jeví také obohacení pohyblivého pozadí za respondenta, které dává dokumentu modernější nádech.
Rip Curl Surf Camp Portugal Efektní videoklip z prostředí písku, vln a slunce. Vynikající záběry z prkna surfaře, povedené přelety nad pláží a hezké dívky s dynamickou hudbou jistě okouzlí nejednoho diváka a unese ho za hranice všedností. Po nádherném úvodu reportážního videoklipu mu však dochází dech, což je velká škoda. Záběry se začnou opakovat a jakoby už není co použít. Nepomůže tomu ani druhá část písničky od Beach Boys. Kdyby se tvůrce nezaměřoval jen na líbivé kousky s technikou a více nad výslednou podobou dramaturgicky přemýšlel, používal pestřejší velikosti záběrů, byl adeptem na nejvyšší hodnocení. I tak však zaujal svou nápaditostí a opravdu vizuálně povedenými záběry z exotické pláže.
Dobrou práci odvedl Zdeněk Sršen, který poctivě zaznamenal několik událostí z prostředí modelářů. Jeho devízou je slušná kamera, autentické rozhovory s účastníky a kvalitně odvedený komentář. Za pěknou a vyváženou kolekci filmů zaslouží uznání.
Dobře pobavily krátké humorné útvary. Kamerově efektní Crackerbox a nefalšované pády a karamboly snímku Letecké katastrofy. Slušnou a odpovědnou práci odvedl i kameraman snímku Vrchol modelařiny, který se smyslem pro detail představil velice důkladně muzeum v Hamburku.
Ostatní snímky jistě potěší také své diváky, zejména z řad fanoušků modelářství a ocení je jistě i historie oboru, jak se obětaví modeláři, či spříznění filmaři chopili filmařského náčiní a zachytili neopakovatelné momenty (například zánik Meteoru, chod sestrojeného robota, či retroklání).
Obecnější doporučení pro autory:
- dramaturgicky přemýšlet nad výstavbou filmů (struktuře a příběhu), aby zaujali i širší okruh diváků
- zejména u delších a obsahově širších dokumentů nutná příprava formou scénáře (na něm si autor uvědomí případné chyby, proporce a vyjasní potenciál látky)
- více hledat průsečíky a vazby světu modelářů a jejich lidských konstruktérů
- být přísnější při střihu a hledět na přiměřenou stopáž (vyhnout se opakování, zbytečných popisů a technických detailů – ne však na úkor zajímavostí)
- používat kvalitní stativy s fluidní hlavou při záběrech na dlouhé ohnisko (letouny ve výšce, lodě v dálce apod.)
- investovat do kvalitních směrových externích mikrofonů, které se připevní ke kameře