blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy
ANKETA
Vyjádřete hlasováním svůj názor, jak by mělo probíhat hodnocení filmů na celstátní soutěži Český Videosalon v příštích letech.


Celkem hlasovalo: 116

O kategoriích a žánrech

Názory
Ing. Emil Pražan Názvy obou skupin filmů jsou známy z četných propozic soutěží. Kategorie mohou být různé, nejčastěji věkové. Nejvíce těch odstupňovaných jsou v soutěžích mladých autorů, na Mladé kameře Uničov nebo na Zlatých Sluncích. Mohou se ale týkat i míst, odkud autoři pocházejí, v minulosti například na Vysokovském kohoutu, kde soutěžili zvlášť autoři z měst a z vesnic, nebo se mohou týkat filmů z různých oblastí, například snímků o životním prostředí, jakým je současná soutěž TSTTT Uherské Hradiště. Existují i soutěže s filmy horolezeckými nebo potápěčskými, to vše se dá zahrnout pod kategorie. V jedné z posledních soutěží se objevila kategorie „Lidová umělecká tvořivost“. V ní byl zařazen film „Kosení“ autora Ing. Arnošta Lukeše. Jedná se ale o termín padesátých let a začátku let šedesátých. Takové filmy, právě tak jako snímky z lidových slavností, z poutí nebo masopustů, lidové architektury nebo ukázky krojů se dostávaly do kategorie filmů národopisných.

Pokud se týká žánrů, ty v soutěžích amatérských byly vždy zcela nezávislé na žánrech, stanovených v televizi nebo ve filmech profesionální produkce. Proto veškeré pokusy nazývat některé filmy jako akční nebo thrillery, černé komedie nebo veselohry je zcela mimo rámec dosavadních zvyklostí. Existují proto filmy hrané, reportážní, dokumentární, animované, klipy a experimenty. Má-li tedy někdo cestopis, může to být jak reportáž, tak i dokument.

Když už jsme u těchto dvou žánrů, je pravda, že stále ještě dochází k jejich vzájemným záměnám. Prostý rozdíl je v tom, že reportáž je obvykle záležitostí jednoho dne, kdy dochází k tomu, že autor nijak do děje před sebou nezasahuje. Snímá vše tak, jak událost probíhá, a jediným jeho zásahem je to, že stanoví, jaké záběry zvolí nejen při natáčení, ale také při střihu. Nejsou v něm obsaženy výpovědi a doprovodné archivní snímky, jak je tomu v dokumentech. Zjednodušeně řečeno, autor reportáže odpovídá na tři otázky: Kdy, kde a co. K některým omylům dochází i v tom, že je zachycen nějaký koncert, v němž nepadne ani slovo. Autor přes tuto okolnost přihlásí „film“ na soutěž. V takovém případě se v podstatě nejedná o film, ale o prostý záznam koncertu.
[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
      Hlasujte jako ve škole 1 - výborné / 5 - nedostatečné
| Autor: Ing. Emil Pražan | Vydáno dne 18. 11. 2017 | 190 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank