blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy

Filmový svátek mladé tvorby!

Informace
B16 MFFMTTakto jsem si – s dovolením – přejmenoval Malý filmový festival mladé tvorby B16, již po osmé se konající a stále samostatnější pandán oficiálního filmového festivalu Brněnská šestnáctka, dávající soutěžní prostor mladým autorům krátkého hraného filmu, kteří splňují kritérium: do dvaceti let. Sešlo se více než třicet snímků, z nichž byla promítnuta převážná většina, která splňovala dané regule soutěže, stejně se ale projekce dočkaly i filmy, které neprošly do festivalového klání, a byly tak vítaným zpestřením odpoledního čekání na výrok poroty.

Práce poroty byla „ztížena„ nejen značnou stylovou a obsahovou pestrostí zhlédnutých filmů, ale i jejich nebývale vysokou kvalitou. Dobrání se objektivního konsenzu v udělení pořadí a cen bylo časově náročné, ale nakonec se podařilo.

Soutěž sama v sobě zahrnuje tři kategorie – děti do 16 let, mládež do 20 let a poté filmy vzniklé za součinnosti dětí s dospělými při různých workshopech, ve filmových kroužcích apod.

První kategorie nejmladších autorů nabídla velmi pestrou směsici titulů od nádherně mile naivní detektivky o knize zcizené v muzeu či o mluvícím morčeti a moudré babičce, nebo o svižně, ale do rozpačita rozjeté taneční soutěži mezi rokenroláky (děti) a hiphopáky (učitelé), přes „filozofující„ apel k uvědomění si lidské bytosti o její roli coby přírodního elementu, dále pak přes horor o plyšovém medvědu s vangoghovským přivlastňovacím syndromem, až po syrovou černobílou výpověď o duševním rozpolcení nedospělého mladíka a zápasení s jeho démony, a nebo až k formálně výtečnému filmu, vracející naši pozornost k zrůdnosti holocaustu, formou náznaků, nápovědí, dobrým střihem a zdařilým inscenováním až ke krutému vyústění s němou výčitku.

Porota MFFMT 2013

Měla-li porota v předchozí kategorii tak zvaně hlavy v kumštu, v kategorii starších autorů doslova nevěděla, kde jí hlava stojí. Co film, to svým způsobem dílko s perličkou na dně, co film, to důvod k rozpravě.

Film Tři dny, autora Daniela Nováčka mne ohromil tím, jak je filmařsky vyzrálý a suverénní a to nejen z hlediska formy! Navýsost promyšlený, citlivě vybudovaný příběh svobodné matky je silný v tom, jak jednoduchými prostředky, náznaky atmosfér, dokonalou souhrou výpovědi prostředí a hereckých partů a jejich vzájemné korelace, dává naprosto čitelné informace, které jsou maximálně sdělné a umožňují tak divákovi snáze pochopit a hlavně procítit a prožít s ústřední postavou - mimochodem fantastický herecký výkon - všechny nuance její duše i jejích problémů! Po právu bylo tomuto filmu přiřknuto porotou První místo.

Je přirozené a i historicky se tradující, že mládí má sklon spíše odmítat dané úzy, hledá rychlá řešení a stejně rychle zatracuje to, co předchozí generace, tehdy stejně mladé vytvořily. Je nespokojené, snadno a a priory vidící černě a negativně, a nebo naopak zeleně a kvazi pozitivně a ve své revoltě - extatičnosti a póze - jdoucí až za hranice života. Takto bych zjednodušeně uvedl balíček filmů, jejichž live motivem je něco z výše uvedeného.

Seminář

Např. film s názvem 6 minut, autorky Marie Magdaleny Kochové. Filmařsky vysoce kvalitní a technicky až udivující příběh plný ostentativně nepozitivního mudrování a negativizmu jen se zanedbatelnou špetkou prosté člověčiny. A nebo film Prokopa Motla, Svět podle Anunnakiho, který je uvozen před- znamenajícím textem, který končí větou : ... a tak bylo lidstvo dramaticky vyburcováno ... Dlužno přiznat, že s vysokou kulturou obrazů, obdivuhodně rafinovaně využívající tu zdevastovanou krajinu, tu technicky dokonalé stroje či architekturu, předkládaných divákovi filmovými kapitolami v krásných kompozicích, bohužel nenaplní otázku, k čemuže to lidstvo bylo vyburcováno.

Jinak, téměř opačně vyznívá film No exit Filipa Kiliána, který také otvírá otázku o postavení mladého člověka v reálném životě, ale činí tak více než dobře vybudovaným příběhem a důraz klade na čitelnost, jednoduchost, přitom však nenásilně sděluje závažné poznání hrdiny filmu. Neodpustím si upozornit na hudbu Tomáše Olivy, která dokonale souzní s atmosférou i posláním tohoto filmu.

A stejného Tomáše Olivu pochvaluji i za hudbu k filmu Aleše Doležala, Věž. Film silnější svým obsahem než formou, dává nahlédnout do blízké – daleké budoucnosti, kdy manipulace s lidským myšlením a konáním doroste do obludných rozměrů, a kdy si nikdo nebude jist ničím a stačit bude jen to, že myslíte.

Proč se tak často mladí tvůrci ve svých filmech obírají smrtí? ptá se klasik a znalec neprofesionální filmařiny pan Emil Pražan, a hned si také odpoví : Protože k ní mají tak daleko !

Petr Januschka a Dominik Vontor

Film, který si na tento problém troufl, natočil Petr Januschka a dal mu název, Přijde tmou. Není to ale prázdné mudrování člověka, který moc četl Otokara Březinu, ale velmi zajímavý, já bych řekl, spíše literární – skvělé dialogy - film nepostrádající ani kvalitní filmařské řemeslo. Příběh člověka, který hledá rozřešení svých neschopností jakkoliv se ukotvit v tom velkém, ale mu nenakloněném lidském mraveništi v sebevraždě, aby si nakonec, prostřednictvím svého alter ego, mladé dívky, pohlédl sám do své mysli a prozřel.

Film, který mne ještě zaujal, ačkoliv nese sebou spoustu lapsů, filmařských, hereckých i technických, je film kolektivu Lávka, jmenovitě autorů Vilém Musil, Susanne Mohr a Dominika Řezníčková, s názvem Vzpoura. Příběh rebelujících dívek z rozličných států, které utekly z domova a setkávají se někde na hranici, domnívajíc se, že v té druhé zemi bude lépe, zjišťují pohledem na sebe, že se nedívají jedna na druhou, ale že hledí do jakéhosi pomyslného zrcadla a prohlédnou ubohost svého revoltujícího gesta a přehodnocují svůj záměr. Film silný ve svém námětu a silnější o to víc, že jedna z aktérek filmu, z domova skutečně utekla.

Nebyl bych to já, abych si neposteskl, že málo mladých filmařů se věnuje humoru, filmové zbraně rozhodně účinnější, než sebedramatičtější drama. A tak nejen já, ale celé auditorium diváků na soutěži ožilo, když zhlédlo film Pedofilm Kateřiny Němcové o záludnostech sociálních sítí, aby úplně popustilo uzdu své spokojenosti při projekci filmu Pavlíny Taubingerové, Mám s tím problém, krásné hříčky o zvrhlém psychiatrovi, který si své pacienty připravuje od jejich útlého věku. Film, jenž mimochodem vznikl na loňském workshopu, který pravidelně filmové soutěži předchází.

Třetí kategorii ovládli mladí filmaři z Kroužku filmové a divadelní tvorby v Nýřanech, jejichž sympatický historiografický počin Hasiči – 130 let SDH Nýřany, je plný nadšení, elánu, nezdolné chuti smysluplně filmovat a kouzelné ukázky předešle řečeného, totiž humoru !

Jako bonbónek jsem si na závěr nechal film, respektive filmovou etudu Adama Josefuse a Jakuba Kadery Gloom, ve které, dokonale ctící předlohu ve filmu Pán prstenů, rozehrál naplno svůj herecký talent Kuba Kadera, jemuž zdatně sekundovala kamera Matěje Brothánka. Trn z paty porotě, která si nevěděla s tímto dílkem rady, vytrhli diváci, kteří film ocenili Cenou diváků. A já si myslím, že po zásluze.

Byl to krásný svátek mladého filmu a bylo filmů dost.

MFFMT 2013
[Akt. známka: 1,38 / Počet hlasů: 8] 1 2 3 4 5
      Hlasujte jako ve škole 1 - výborné / 5 - nedostatečné
| Autor: Milan Šebesta | Vydáno dne 29. 10. 2013 | 5131 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank