blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy

Co vy na to?

Názory
Petr ChmelaK napsání tohoto příspěvku mě vyprovokovalo poslední dění a události na poli našeho společného zájmu - neboli v oblasti amatérského filmu a videa. Možná, že úvodem by mohl být citován příspěvek neregistrovaného „Kamila“ na portálu FILMDAT k letošní Střekovské kameře: „Podívejte se na přihlášené autory (30% profíků) a je jasné kdo vyhraje! Amatér nemá šanci“, či další úvahy Mirka Vladimíra Procházky a i jiných přispívatelů: „Před zahájením a o přestávkách amatérští profíci diskutují s porotou jen, aby se náhodou na jejich film nezapomnělo“.

Nesledoval jsem podrobně dění na letošní Střekovské kameře, ale dosti mne zaujal pojem „amatérský profík“. Toto slovo jsem kdysi dávno zaslechl z úst Bohuslava Cihly a později vyčetl i z jednoho článku, kde se jeho autor sám nazval amatérským profíkem. Zalistoval jsem tedy v historii amatérského filmu a videa a našel jsem jednu definici, která byla pokládána tenkrát, jak se říká, za nenapadnutelnou:

Jaký je rozdíl mezi amatéry - tj. nezávislými tvůrci a profíky?

Nezávislí tvůrci: tvoří filmy a videoprogramy pro vlastní potěšení, ale již na profesionální technice (mají jí k dispozici nebo si jí mohou zapůjčit za svoje peníze nebo za peníze svých sponzorů.

Profesionálové: (je jich hodně) točí cokoliv, ale za peníze (není důležité, jestli je dotyčný studovaný filmař anebo ne), sem patří kromě filmových a televizních pracovníků i majitelé soukromých firem se Živnostenským listem( a není jich v našem oboru málo), kteří natáčí svatby, promoce atd. a jiná díla na zakázku.

A jsme u problému, který zatím nikdo neřešil, i když náznak byl kdysi dán - cituji: „Zde záleží pouze na pořadatelích každé soutěže, jestli si do své soutěže zařadí amatéry, nezávislé tvůrce či profesionály. Měly by se pak ale tyto jednotlivé kategorie hodnotit zvlášť!?"

Proč o tom píši. Když jsem kdysi dal popud k založení nové soutěže pouze pro starší autory SENIORFORUM, tak jsem ještě netušil, že i tato soutěž bude spět k podobným rozporům. Dříve jsme si mysleli, že starší autoři nebudou mít peníze na vybavení digitální a počítačovou technikou a tuto techniku a práci s ní prostě nezvládnou a nedosáhnou významných úspěchů. V tom jsme se ale mýlili. Mohu uvést příklad známého přerovského autora Jana Kučery, který si ve věku 80ti let pořídil svůj počítač a digitální střižnu. Navíc povětšinou všichni „nezávislí tvůrci“ tuto techniku dnes již zvládli a jsou úspěšní svými pracemi. Ale bohužel je tu i ta druhá skupina, která si říká profik-amatér a která vlastně ovládla kromě téměř všech dostupných soutěží také některá přední místa v TOP tabulce úspěšných autorů. A jsme u toho problému. Jak již napsal jeden málo úspěšný nezávislý tvůrce, že v tak silné konkurenci nemá cenu soutěžit, tak bych mu poradil jen to, že ať na tyto soutěže své filmy přestane posílat. O nic nepřijde. Uvádím také jednu malou zkušenost ze Střekovské kamery. Pan Lášek využil toho, že zde došlo k určitým rozporům a nabídl autorům toto: „Vážení přátelé a hlavně odmítnutí autoři. Nabízíme pro všechny odmítnuté autory ze Střekovské kamery přijetí jejich filmu na soutěži PAF Praha, která má uzávěrku (datum poštovního razítka) 29.2. 2012. Dokonce i startovní poplatek můžete platit jen v takové výši, jakou má Střekovská kamera.. Vaše filmy se rozhodně pustí bez předvýběru, pokud splní jednoduchá kritéria. Všechny informace na webu www.paf.cz

On si totiž pan Lášek uvědomil, což ostatním pořadatelům dodnes asi ještě nedošlo, že bez filmů se soutěž nedá dělat a pokud budou pořadatelé nadále stavět jen na známých jménech, striktních dodržování propozic, tak možná po letošním extempore budou mít těch filmů k promítání poskrovnu. Proto já osobně bych doporučoval pro naše autory, kteří to doopravdy umí a nejsou „profíci“, aspoň pro soutěže Českého svazu pro film a video založit kategorii „pokročilých tvůrců“, kde by byli zařazeni autoři, kteří na kterékoliv soutěži v České republice či v zahraničí získali v jednom roce tři ocenění (1. - 3. cena). Tím by se otevřelo pole pro další autory, kteří by sice jinak měli naději na úspěch, ale snad i z výše uvedených důvodů tato ocenění by se jim nikdy nedostala. Také bych upustil od udělování věcných odměn na soutěžích, aby se zabránilo takzv. „honbě za věcnými cenami“.

A na závěr uvádím jeden zajímavý dotaz autora z nejmenované soutěže: „Proč můj film nebyl doceněný, když jiné poroty jej hodnotily velmi dobře“. Porotce mu odpověděl: „ My jsme jiná porota a máme jiné názory a popravdě musím říci, že se mi ten váš film moc nelíbil“.

A názor jednoho s vás?

Já tvrdím, že každý, kdo má živnostenský list na video a odvádí státu z této činnosti DPH je podle mne profík. Do budoucna je zde možná asi jenom jedna cesta. Najít mezi skutečnými amatéry takovou podporu, že všichni budou chtít oddělit amatéry od profesionálních tvůrců. A stačí k tomu vlastně jen málo - při podání přihlášky do soutěže přiložit potvrzení od Finančního úřadu, že neodvádíš při své činnosti (tvorba videozáznamů) státu DPH. Pak jsi skutečně neprofesionální tvůrce. Ale stejně si myslím, že do takových deseti let bude po soutěžích, jak je dosud známe veta a bude se soutěžit pouze na internetu.
| Autor: Petr Chmela | Vydáno dne 20. 02. 2012 | 5902 přečtení | Počet komentářů: 13 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank